Užijte si mimořádné slevové DNY Marie. Stáhněte si slevovou knížku plnou výhod a užijte si nakupování.

x
logo GSK
Nevíte si rady? Zavolejte nám. +420 253 253 160 (Po-Pá: 9:00 - 16:30)
Hledat
0
Prázdný košík

Váš košík je bohužel prázdný.

Jestli si nevíte rady s výběrem, obraťte se na nás na 736 755 377 nebo na info@gsklub.cz. Pomůžeme vám.

Menu

Vyvracíme nebezpečné dezinformace od vašich oblíbených influencerů

Lifestyle 25. srpen
Vyvracíme nebezpečné dezinformace od vašich oblíbených influencerů

Milí čtenáři,  

dovolte nám na konci léta trochu „odlehčit“. Internetem hýbe kauza kolem kuchařky Kamu (Kamily Rundusové), která má na internetu statisíce sledujících a s nimi i obrovský vliv. Kamu ale není zdaleka jediná, která se uchyluje k terapeutickým radám a pasovala se do role „své vlastní léčitelky“. Podívali jsme se na zoubek některým „kontroverzním výrokům“ českých influencerů, které mohou mít v konečném důsledku vliv na lidské zdraví.  

Jsme výrobci a prodejci doplňků stravy. Přestože jsme tým složený z odborníků – tedy farmaceutů a lékařů, úzce nás svazuje legislativa v tom, co smíme a co nesmíme říkat o výživových doplňcích, které vyvíjíme a prodáváme. Zákon nám například zakazuje říkat o vitaminu C, že „když ho budete přijímat dostatek, ať už z potravy nebo formou suplementu, posílíte svou imunitu a pravděpodobně se vám vyhne nějaké respirační onemocnění.“ Co říct smíme je, že „vitamin C přispívá k normální funkci imunitního systému“. Jinými slovy, zákon nám neumožňuje přisuzovat doplňkům stravy jakékoliv léčivé účinky či preventivní charakter.  

Jakékoliv naše reklamní sdělení musíme pečlivě zvážit, konzultovat s právníky, držet se v mezích zákona o reklamě, být v souladu se všemi evropskými nařízeními, směrnicemi a tak dále, a tak dále. To, co do světa vypouští známé osobnosti neboli influenceři na sociálních sítích, nijak regulováno není. Influenceři znají recept na šťastný a zdravý život. Ví, jak léčit potravinové alergie, propagují drastické diety, samoléčbu nebo šílené „očistné kúry“. Dokonce se mezi nimi najdou samozvaní psychologové, či koučové zdravé výživy, aniž by měli jakékoliv odborné vzdělání. A proto si pokládáme řečnickou otázku: „Nemělo by být nějakým způsobem regulováno i to, co se šíří sociálním éterem?“ Obzvláště pak výroky, které mají přímý vliv na lidské zdraví? 

Zdroj: „Na projevy influencerů na sociálních sítích není nahlíženo ani jako na klasickou reklamu, byť za propagace inkasují často nemalé částky. Je přitom rozdíl, zda vám výrobce svůj produkt propaguje na televizní obrazovce, billboardu anebo obrazovce vašeho telefonu prostřednictvím oblíbeného osobnosti? Mohou influenceři nést stejně jako výrobci produktů právní odpovědnost za klamavou nebo zavádějící reklamu? Domnívám se, že ano, byť tuzemské soudy dosud žádný takový případ neřešily.“  

Nebezpečný vliv influencerů na sociálních sítích 

Kdo je to ten influencer? Jeho domovem jsou sociální sítě. Typickým poznávacím znakem jsou počty sledujícíchDostatečný počet followerů mnohdy znamená, že svůj digitální vliv (influence) mohou zpeněžit. „Lidé jim věří, protože se s nimi umí ztotožnit: Nejsou to celebrity z reklamy, jsou to „lidé jako my všichni“. Do marketingové komunikace přinášejí něco nového –  autenticitu a opravdovost“, říká Tereza Salte z agentury Elite Bloggers. A v tom je právě ten kámen úrazu. Lidé jim věří. Někteří bezmezně. Zejména děti a náctiletí, kterých je na sociálních sítích většina.  

Pojďme se tedy podívat na největší dezinformace o výživě a zdraví, které se šíří na vlnách sociálních sítí 

Kamu má za sebou několik detoxů, které vždy řádně vychválila na svém profilu. Pila několik týdnů pouze rozmixovanou celerovou nať, jindy kokosovou vodu, kterou vystřídala očistná kúra epsomskou solí. Možná je to jen úsměvné, ale zkusili jste si v té době sehnat v obchodě řapíkatý celer? Bylo to nemožné! Proč? Protože všichni pili zázračnou šťávu z celeru. Zdroj: „V poslední době je také jejím velkým tématem syndrom polycystických ovarií (PCOS), což je gynekologické onemocnění způsobené hormonální nerovnováhou, kterým prý sama trpí. Nicméně přijde nám opět krajně nebezpečné, že se tato influencerka bez zdravotnického vzdělání vyjadřuje k tomuto onemocnění a veřejně komunikuje svůj léčebný program, který je založen např. na vyřazení lepku, laktózy, cukru nebo kávy a varuje před pesticidy a chemií.“ Stejně tak nám přijde zarážející, že při svém vodním půstu radí lidem, že se pouze stačí na jídlo dívat a tím se nají! Toto už hraničí s poruchou příjmu potravy. Některé meta-analýzy dokonce potvrzují, že rizikové chování na internetu a některých sociálních sítích (např. na Instagramu) mohou být spojeny se zvýšeným výskytem poruch příjmu potravy. 

Ezokráska Helena Houdová na svém Instagramu pod jedním příspěvkem hlásá, že není zodpovědná za ničí zdraví, jen za to své. V jiném videu však říká: „Každá jsme si medicínou a vaše sdílení tohoto vida může pomoci jiné ženě v cestě za uzdravením.“ Používá svou sexuální sílu na léčení svého těla i planety Země! Provozuje rituály pro objevení vnitřní kněžky, uznává samoléčbu a za pár tisícovek vás naučí, jak to můžete praktikovat také.  

Zahraniční celebrity drží prim v propagaci diet nejrůznějšího typu. Při některých jíte jen špenát a zrní, při jiných tukožroutskou polévku. Extrémní je i vinná dieta, ve které sníte 3ks pečiva a zapijete „dvoudeckou“ suchého vína! Zdá se vám to jako vyvážený jídelníček bohatý na bílkoviny, sacharidy, tuky, vitaminy a minerály? Asi jen těžko. Bohužel existují případy, kdy mladé ženy kolabují, protože zkouší (ne)jíst, jako jejich oblíbené filmové vzory.  

Za vším hledej dobrý úmysl… nebo tvrdý business 

Na první pohled to vypadá, že to s námi influenceři myslí dobře, protože s námi chtějí jen sdílet svou životní cestu. Podělit se o to, co jim v životě funguje. Po čem jsou tak krásní, zdraví a plní božské energie. Vypíchnout produkt, který jim zachránil vlasy, pleť, postavu nebo manželství. Jsou jejich úmysly opravdu tak čestné? Nebo za vším stojí placené spolupráce? Dnes je již naštěstí povinnost příspěvky označovat jako placené spolupráce, takže si mnohdy dokážete na výše položenou otázku odpovědět sami. Jak je to ale v případě, že influencer propaguje vlastní značku, produkt, službu nebo knihu? 

Závěrem… 

Jsme toho názoru, že si každý může dělat, co uzná za vhodné. Naše zdraví je v našich rukou. Nicméně celebrity a influenceři s vysokou sledovaností na sociálních sítích by měli nést odpovědnost za předávané informace a za možné poškození zdraví.  

Související produkty

Mohlo by vás zajímat

Proti vypadávání vlasů – Cemio KOFEIN šampon

Proti vypadávání vlasů – Cemio KOFEIN šampon

Co způsobuje řídnutí a vypadávání vlasů Dlouhodobé výzkumy ukazují, že mezi nejčastější příčiny ztráty vlasů patří dědičnost. V tomto...

16. září
Bezkontaktní teploměr – nejlepší způsob, jak měřit teplotu

Bezkontaktní teploměr – nejlepší způsob, jak měřit teplotu

Ve srovnání s klasickým digitálním teploměrem je pořízení toho bezdotykového finančně nákladnější. V tomto článku se podíváme na to, jestli...

7. září
Nedostatky ve výživě

Nedostatky ve výživě

Mnoho lidí stále podceňuje sílu výživy. Nedostatečná a nevhodná výživa má přitom na společnost ohromný dopad, který se...

Farmaceutická kvalita naše výrobky jsou špičkové
Používáme účinné látky v ověřených dávkách
Dárek k nákupu při nákupu nad 799 Kč
Doprava zdarma při nákupu nad 799 Kč