Užitečné tipy pro harmonické prožití klimakteria

1. Cvičení a pohyb

Denně věnujte určitý čas fyzické aktivitě. Nejvhodnější je chůze, jízda na kole či plavání, které procvičí svalstvo, ale nezatěžují klouby. Pravidelné fyzické cvičení má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a udržuje tělo v kondici. Zároveň zlepšuje náladu (zvyšuje vylučování endorfinů – hormonů štěstí ) přispívá k udržení pevnosti kostí. Zvolte však aktivitu přiměřenou svému zdravotnímu stavu a určitě takovou, která vás baví. Do ničeho se nenuťte!
Velmi doporučujeme cviky na posílení dna pánevního, které fungují jako prevence proti unikání moči (inkontinenci). Udržují totiž správnou polohu močového měchýře (zvláště jeho hrdla). Posilování svalů pánevního dna má dvojí efekt: může ženy zbavit nekontrolovaného úniku moči a zároveň může přispět ke zkvalitnění sexuálních prožitků.

2. Sledujte, co máte na talíři!

Nesnažte se držet žádné drastické diety. Dejte přednost pestré a vyvážené stravě. Faktem je, že žena po čtyřicítce potřebuje méně kalorií na den než žena ve dvaceti. Ukládání tuků je vyšší a přírůstek na váze přirozený.

Pozor na tyto potraviny:

Alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje – mohou vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách.

Omezte konzumaci soli – zvyšuje vylučování vápníku močí, zvyšuje krevní tlak.

Vyhněte se perlivým nápojům, jelikož zabraňují vstřebávání vápníku.

Zařaďte do svého jídelníčku:

Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny – mají význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy: mořské ryby a rostlinné oleje lisované za studena.

Potraviny s vysokým obsahem selenu: mořské ryby, celozrnné obiloviny, sója, fazole, vejce.

Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů: citrusové plody.

Denně vypijte 2 litry kvalitní vody (nejlépe bez bublinek).

3. Oblečení

Vyhýbejte se oblečení a spodnímu prádlu z umělých vláken. Zvolte raději prodyšné oblečení se složením obsahujícím čistou bavlnu nebo převážnou část bavlny.

Oblékejte se vrstveně. Vhodné je oblečení s krátkými rukávy, abyste zabránila nadměrnému pocení.

4. Bez cigaret

V období klimakteria je vhodné přestat s kouřením, případně jej alespoň do určité míry omezit. Kouření má vliv na časnější nástup menopauzy a zhoršuje její příznaky.

5. Prevence zdravotních obtíží

Klimakterium je dobrou příležitostí soustředit se na prevenci zdravotních obtíží. Nezapomínejte na prohlídku u svého gynekologa – nezbytné je pravidelné vyšetření děložního čípku. Vhodné je také nechat si změřit hustotu kostí (kostní denzitometrie), abyste věděla, jak moc jste ohrožena osteoporózou, a absolvovat mamografické vyšetření prsu. Doporučení na obě specializovaná pracoviště získáte od svého gynekologa.
Dbejte také na pravidelné zdravotní prohlídky u praktického lékaře pro včasné odhalení onemocnění, která mohou s klimakteriem souviset (vysoký krevní tlak, cukrovka, onemocnění ledvin, srdce, potíže se štítnou žlázou apod.).

6. Kvalitní spánek

Dodržujte zásady spánkové hygieny – spěte v dobře větrané místnosti, vstávejte a choďte spát ve stejnou dobu, vyhýbejte se spánku ve dne a neuléhejte do postele, pokud nejste ospalé. „Vyčistěte si hlavu“ pomocí oblíbené fyzické aktivity či relaxačních technik (viz níže).

7. Sex

Spokojený sexuální život ukazuje vypovídá nejen o celkové psychické pohodě ženy, ale také celkovou pohodu zpětně ovlivňuje. Žena po přechodu není méně vzrušivá než před ním. Někdy to platí dokonce naopak!
Vadou na kráse může být u některých žen vysychání vaginální sliznice, v důsledku čehož dochází k bolestem při sexuální stimulaci či dokonce drobným poraněním při styku. Přirozené prostředí poševní sliznice je narušeno a to napomáhá přemnožení různých kvasinek a následnému vzniku infekcí. Tyto infekce se bohužel nemusí omezit pouze na poševní oblast, ale mohou se rozšířit také do močových cest a močového měchýře. Tento problém doporučujeme řešit pomocí vaginálních gelů.

8. Relaxační techniky

Relaxační techniky vám pomohou uvolnit se a udržet si pocit psychické pohody. Pomáhají tlumit nepříjemné výkyvy nálad, rozmrzelost a pocity nevysvětlitelného smutku, které se v období klimakteria objevují.
Naučte se dýchat – sedněte si a položte ruce na břicho. Při nádechu byste měla cítit zvětšení břicha, protože jste nasála vzduch do plic. Při výdechu by se mělo břicho vyrovnat. Uvolněte ramena. Správnému dýchání se naučíte na kurzech jógy.

Uklidněte se při masáži – stimuluje vylučování endorfinů, přináší pocit duševní pohody.

Vyzkoušejte různé meditační techniky, existuje řada speciálních kurzů.

Mluvte o svých pocitech, uleví se vám. Pociťujete-li úzkost, svěřte se partnerovi či přátelům. Nestyďte se vyhledat pomoc psychologa.

9. Krásná a vitální…

Rozmazluje se a dbejte více než kdy jindy na svůj vzhled. Věnujte speciální pozornost svým vlasům, nehtům, pokožce…zkrátka udělejte maximum pro to, abyste se cítila hezká. Vneste nový vítr do svého šatníku, hýčkejte se u kadeřníka, dopřejte si návštěvu kosmetického salónu. Někdy potěší jen malá změna…

10. Nové zážitky

Najděte si nové záliby, vyzkoušejte to, po čem jste vždycky toužila a na co zatím nebyl čas nebo jste k tomu dosud nenašla odvahu. Nyní máte jedinečnou příležitost. Pokud je to možné, vydejte se na cesty – nemusí to být vždy do daleké exotiky. Nové zážitky vás nenechají upadnout do deprese. V žádném případě neberte klimakterium jako konec mládí a pohlavního života, ale jako přirozenou fázi života, kterou si chcete užít co nejlépe!