Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Green-Swan Pharmaceuticals CR, a. s.

Menu
  • Lékárna Moráň opět akceptuje platbu platebními kartami a poukázkami.

Nadýmání – meteorismus

11. 3. 2014

Tvorba střevních plynů je přirozenou součástí procesu trávení, který probíhá v našem organismu. Za normálních okolností se vzniklé plyny v převážné míře vstřebají, částečně odcházejí spolu se stolicí. Tvorba i eliminace plynů jsou v rovnováze. K nadměrné tvorbě plynů (plynatost = flatulence) dochází po konzumaci určitých potravin, příčinou však mohou být i hormonální změny, vyšší věk apod. Nadměrná tvorba plynů a zpěnění střevního obsahu pak často vede k nepříjemným pocitům.

Co způsobuje nadýmání

  • Některé léky, antibiotika (narušují střevní mikroflóru)
  • Chybné stravování (diety, náhlá změna jídelníčku, nevhodné potraviny, nedostatečný přísun tekutin)
  • Stres
  • Hormonální změny (těhotenství, období klimakteria)
  • Pomalý pohyb střev (zácpa)
  • Potraviny – převážně se jedná o potraviny s vyšším obsahem sacharidů a vlákniny

Jak se vzduch do střeva dostane?

  • Polykáním při jídle, pití i mluvení.
  • Působením bakterií ve střevech, které je spojeno s nevhodným stravováním. Kvašením potravin dochází k tvorbě plynů – vodík, metan, oxid uhličitý. Je to nejčastější příčina nadýmání.

Potraviny, které mohou způsobovat nadýmání

  • Luštěniny
  • Zelenina (zelí, cibule, česnek, květák, brokolice…)
  • Ovoce (syrové i sušené)
  • Bílý rafinovaný cukr (sladkosti), náhražky cukru (umělá sladidla)
  • Kynuté potraviny (čerstvé bílé pečivo, knedlíky)
  • Smažené a tučné potraviny
  • Uzeniny
  • Zrající sýry
  • Houby
  • Příliš kořeněná jídla, velké množství soli (potraviny s obsahem glutamátu sodného) – zadržují v těle vodu, což může způsobit nadýmání
  • Sycené nápoje
  • Alkohol
  • Káva

Pomoc při nadýmání

  • Bylinné čaje (vhodný je zejména fenykl, máta, meduňka)
  • Teplo (nahřívání ve vaně, teplý polštář na břiše apod.)
  • Masáž břicha
  • Užití přípravku proti nadýmání

Užitečné rady pro dobré trávení

  • Omezte konzumaci potravin, které způsobují nadýmání. Pokud se nechcete zcela vzdát luštěnin, před vařením je namáčejte a použitou vodu slijte. Při jejich vaření použijte koření, jako je např. majoránka, tymián nebo saturejka. Vhodné jsou i další byliny, které můžete využít při přípravě pokrmů: fenykl, kmín, anýz, bazalka, dobromysl, meduňka a další.
  • Jezte pomalu, jídlo dostatečně rozkousejte.
  • Dbejte na pravidelné vyprazdňování. Vaše strava by měla obsahovat dostatek vlákniny.
  • Důležitý je také pravidelný přísun tekutin. Vyhněte se však perlivým nápojům a žvýkačkám.
  • Funkci střev podporuje také pravidelný pohyb. Napomáhá přirozené eliminaci střevních plynů. Zvolte aktivitu přiměřenou svému zdravotnímu stavu a určitě takovou, která vás bude bavit.
  • Nezapomeňte, že zácpu mohou způsobovat i některé léky. Jejich případné nežádoucí účinky konzultuje se svým lékařem.
  • Příčinou nadýmání mohou být i faktory, jako je dlouhodobý stres, úzkost a nepravidelná životospráva. Snažte se jim předcházet.
  • Pokud dlouhodobě trpíte problémy se zažíváním, konzultujte způsob jejich řešení s lékařem.
  • Své trávení můžete podpořit také pomocí přípravku GS Laktobacily FORTE s prebiotiky, který obnovuje přirozenou střevní mikroflóru a zároveň posiluje obranyschopnost organismu.

Noball 50 kapslí

Noball 50 kapslí -20 %

Na střevní plyny 2× větší silou.

Koupit

87 Kč Běžná cena 109 Kč Ušetříte (22 Kč)

Přidat nový komentář

Komentáře

Nebyl přidán žádný komentář.